zondag 4 februari 2018

Wonen zonder aardgas heeft toekomst

Op dinsdag 30 januari heeft de Tweede Kamer gekozen voor een toekomst zonder aardgas. Nieuwe woningen hoeven niet langer meer op het aardgasnet te worden aangesloten. Wij juichen dit van harte toe. Het gebruik van aardgas zorgt namelijk voor CO2 en dat versnelt de klimaatverandering.

Op dit moment worden nog altijd vele nieuwe huizen op aardgas aangesloten, ook in Nederweert. Terwijl er ook andere opties zijn voor verwarming en koken. Wij willen zo snel mogelijk in gesprek gaan met projectontwikkelaars om aardgasvrij te bouwen. Dus niet alleen dweilen, maar de gaskraan dicht voor nieuwbouw. Nederweert heeft het onderwerp ‘duurzaamheid’ eigenlijk pas net ontdekt en er zijn nog vele stappen te zetten. Wij roepen de gemeente op om snel een inhaalslag te maken. Dit moet de gemeente samen doen met inwoners, ondernemers, netbeheerder Enexis, de Woningvereniging, energiecoöperatie Newecoop en andere partijen. We willen naar een gedragen energieplan voor een klimaatneutrale gemeente, zodat onze kinderen en kleinkinderen het ook nog goed hebben. Hoe eerder we daar echt werk van maken, hoe beter. Nu nog investeren in aardgas, zorgt straks voor hogere kosten om het te veranderen. Investeren in duurzame energie en energiebesparing biedt kansen. De route naar duurzaamheid is ingezet. Doet u mee?