Cultureel ondernemerschap

D66 pleit voor een kwalitatief en divers cultureel aanbod, waarin het culturele profiel van de gemeente duidelijk naar voren komt met een evenwichtige spreiding van voorzieningen over de dorpskernen. Dit zorgt er ook voor dat de leefbaarheid in de kernen verbetert of in ieder geval behouden blijft. Een sterk cultuurbeleid biedt ook economische kansen voor creatieve ondernemers en de gemeente zelf, niet in de laatste plaats door de bedrijvigheid die cultuur met zich brengt. D66 wil de culturele sector meer met de toeristische en recreatieve sector verbinden. De gemeente moet ervoor zorgen dat regels die bijvoorbeeld een combinatie van culturele beleving en het bedrijfsleven onnodig in de weg staan, verdwijnen. Een culturele/toeristische kalender maakt onze gemeente aantrekkelijker voor zowel bezoekers als nieuwe inwoners.

Het belang van de creatieve, zakelijke dienstverlening neemt toe. D66 pleit ervoor om te investeren in kunstenaars en creatieve ondernemers, bijvoorbeeld door mee te denken en te helpen bij de ontwikkeling van een creatief kenniscentrum. Nederweert kent voldoende leegstaande gebouwen die een functie zouden kunnen vervullen bij een dergelijk creatief ondernemerschap.

Ook verenigingen kunnen aan krachtenbundeling doen door zelf samenwerkingsverbanden te creƫren die hun basis sterker maakt. Zowel muziek- als andere culturele verenigingen moeten hun koepel kunnen verbreden om zo hun bestaansrecht voor de toekomst veilig te stellen. We denken hier graag in mee en stimuleren en ondersteunen het inslaan van nieuwe wegen.