Rol gemeente en particulier initiatief

Het organiseren van een sportaanbod ligt bij het particulier initiatief, zoals sportverenigingen en commerciƫle aanbieders. Wij gaan uit van het organiserend vermogen van verenigingen en de zelfredzaamheid van organisaties. Echter, de gemeente dient waar nodig de verenigingen te ondersteunen om de zelfredzaamheid te vergroten.

De rol van de gemeente is dus vooral faciliterend, waarbij gedacht moet worden aan het accommoderen van verenigingen en het verstrekken van subsidies voor het aanbieden van sportactiviteiten. Bij het accommoderen van sportverenigingen moet multifunctioneel gebruik en samenwerking bevorderd en gestimuleerd worden. De faciliterende rol komt ook tot zijn recht door de inzet van combinatiefunctionarissen. Zij zijn er om verenigingen te ondersteunen en verbindingen te leggen tussen onderwijs en sport. Doel is dat zoveel mogelijk Nederweertenaren sporten en bewegen en lid zijn van een sportvereniging.